Meme kanseri ve tedavisi

Meme kanseri kadınlarda en sık görülen kanserdir. Erkeklerde de görülebilir, ancak çok az orandadır. Kadınlarda görülme sıklığı 100 kat daha fazladır. Meme kanseri gelişiminde bazı risk faktörleri vardır. Bu risk faktörlerinin bazıları birey tarafından önlenebilir Örneğin, fazla kilo almama veya alkol kullanmama gibi, bazıları ise isteğimiz dışın olan risklerdir örneğin ailesel yatkınlık veya yaş gibi. Bu risk faktörleri: Cinsiyet: Meme kanserleri kadınlarda yaygındır, erkeklerde sıklığı azdır. Yaş: Yaş ilerledikçe meme kanseri sıklığı artar. Ancak erken yaşlarda da meme kanseri gelişebileceği unutulmamalıdır. Genetik ve Ailesel Yatkınlık: Birinci derece yakınlarında meme kanserinin ortaya çıkmış olması önemli bir risk faktörüdür. Hormonal Faktörler: Meme kanserinin gelişmesi ve ilerlemesi hormonal faktörlerle direk ilişkilidir. Uzun süreli östrojen içeren ilaçların kullanımı meme kanseri gelişimine yol açabilir, ya da var olan kanserin hızla büyümesini kolaylaştırabilir. Diyet: Dengeli beslenme çok önemlidir. Hayvansal yağların kullanımı, fazla kilolu olmak, alkol kullanmak meme kanseri gelişiminde risk faktörleridir. Çevresel Faktörler: Radyasyona maruz kalmak, bazı kimyasal maddelerin ortamda bulunması, çevre kirliliği meme kanseri gelişiminde etkili olur. Sigara: Pekçok kanserin ortaya çıkmasında etkendir bu nedenle içilmemelidir. TEDAVİ: Meme kanseri tedavisi mutlaka uzman bir ekip tarafından yürütülmelidir. Meme kanseri tedavisinde her gün yeni bir adım atılmakta ve hastalara daha modern ve etkili tedaviler sunulmaktadır. Bu tedavilerin en doğru ve etkili olarak kullanılması ancak bir ekip çalışmasıyla mümkündür. Bu açıdan yetkili doktorlardan oluşmuş ekibe tümör konseyi denir. • Tümör Konseyi: - Meme Cerrahı - Medikal (Tıbbi) Onkoloji Uzmanı - Radyasyon Onkolojisi Uzmanı - Radyoloji Uzmanı - Patoloji Uzmanı - Nükleer Tıp Uzmanı - Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı - Psikiyatri Uzmanı - Algoloji (Ağrı tedavisi) Uzmanı Doktorlarından oluşur. TEDAVİ SEÇENEKLERİ Meme kanseri tedavisi hastalığın tipi ve evresine göre yönlendirilir. . Bu tedavi pekçok aşamayı kapsar. Tedavi yöntemleri tümör konseyi tarafından belli bir planda ve sırada uygulanır. Örneğin hasta önce ameliyat edilir, arkasından kemoterapi uygulanır , takiben ışın tedavisi uygulanarak teda programı tamamlanır. Uygulanan tedavi yöntemleri: 1. Cerrahi, 2. Radyoterapi 3. Medikal tedavi - Hormon tedavisi - Kemoterapi - hedefleyici tedaviler ve immünoterapi

RADYOTERAPİ • Radyasyon Onkolojisi Uzmanlarınca yapılır. • Meme kanserinin lokal yinelemesini engellemek ya da ileri evrelerde şikayetleri gidermek amacıyla uygulanır Medikal Tedavi • Medikal (Tıbbi) Onkoloji Uzmanlarınca yapılır Kemoterapi Hormonal Tedavi Biyolojik Tedavi Kemoterapi • Tümör hücrelerini öldüren ilaçlarla yapılan tedavi • Erken evrelerde hastalığın tekrarlamasını engellemek ileri evrelerde tedavi amaçlı Hormonal Tedavi • Östrojene duyarlı olduğu tespit edilen meme kanserlerinde östrojen etkisini yok etmek amacıyla yapılan tedavi • Erken evrelerde hastalığın tekrarlamasını engellemek • ileri evrelerde tedavi amaçlı Biyolojik Tedavi • Meme kanseri hücrelerine karşı özel olarak geliştirilmiş ilaçlarla yapılan tedavi • Erken evrelerde hastalığın tekrarlamasını engellemek • ileri evrelerde tedavi amaçlı Meme Ca Tedavisi Sonrası Takip Tedavi programı tamamlanan hasta tedavisonrası dönemde belli aralıklarla muayene ve tetkik edilmelidir. Bu lokal yineleme ve sistemik yayılımı tespit edebilmek için gerekjlidir. Uygulama: • 5 yıl süreyle her 4-6 ayda bir klinikte muayene. • 5 yıldan sonra yılada bir muayene • Yılda bir meme mamografi • Hormonal tedavi olarak tamoksifen alanlar yılda bir jinekolojik muayene • Kemik erimesi açısından takip SONUÇ: Meme kanserinin kadınlarda sık görülen bir kanser olması nedeniyle kendi kendini muayene yöntemleri, düzenli aralarla doktor muayenesi ve mamografi ile tarama programlarının uygulanması gerekir. Risk faktörlerine mutlaka dikkat edilmeli ve olabildiğince risk faktörleri azaltılmalıdır. Erken tanı tedavide temel kuraldır. Erken evrede hastalığın tedavi edilebilir bir hastalık olduğu unutulmamalıdır. Hastalık görüldüğünde tedavisi mutlaka uzman bir merkez tarafından yapılmalı ve tedavi, izlem programına harfiyen uyulmalıdır.